Aan: B&W der Gemeente
Amersfoort, t.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,
Geachte mevrouw van
Vliet-Kuiper,
Op grond van het reglement
van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende
vragen aan het College van B&W stellen.
Onderwerp: gang
van zaken bij tijdelijke verhuur gemeentelijk onroerend goed.
De afdeling
Grondzaken van de gemeente Amersfoort verwerft met enige regelmaat onroerend
goed in gebieden waarin de gemeente nieuwe activiteiten wil ontwikkelen,
bijvoorbeeld stedelijke uitbreidingen, het aanleggen van bedrijfsterreinen of
grootschalige groengebieden of het realiseren van verkeersvoorzieningen. ( bijv.
voor de RWS uitbreiding van knooppunt Hoevelaken )
Voorbeelden
hiervan zijn te vinden in Vathorst-Noord of langs de Nijkerkerstraat.
Indien
verworven onroerend goed na aankoop door de oorspronkelijke eigenaar leeg
wordt opgeleverd, maar de uitvoering van de geplande werkzaamheden enige tijd
op zich laat wachten, vindt tijdelijke verhuur plaats.
Het
gaat hierbij in veel gevallen om zeer aantrekkelijke woonruimte en
vaak voor een periode van 8 tot 12 jaar.
In
sommige gevallen wordt dit onroerend goed, indien daar bouwkundige aanleiding
toe bestaat, op initiatief van de gemeente (of WoonVast ) door een van bij de
gemeente gelieerde instellingen (bijvoorbeeld SRO) verbeterd c.q.
achterstallig onderhoud gepleegd.
De
BPA is door enkele inwoners van onze stad geattendeerd op het feit dat bij de
tijdelijke verhuur (uitgevoerd door WoonVast) steeds zeer selectief wordt
toegewezen aan medewerkers (of ex-medewerkers van de gemeente) of aan
medewerkers van een aan de gemeente gelieerde instellingen, zoals de SRO.
Verhuur
vindt daarbij plaats tegen kosten die absoluut in geen verhouding staan tot
de kwaliteit of omvang van het verhuurde – dit in het voordeel van de
tijdelijke huurder.
Over
bovenstaande situatie heeft de BPA de volgende aanvullende vragen.
|